تاکید بر ذخیره سازی و بهینه سازی مصرف سوخت در کشور

تاکید بر ذخیره سازی و بهینه سازی مصرف سوخت در کشور

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر بهینه سازی مصرف سوخت در کشور تاکید کرد .

تاکید بر ذخیره سازی و بهینه سازی مصرف سوخت در کشوربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،آقایان دکتر ساجد کاشفی، مشاور و ریاست محترم دفتر معاونت وزارت نفت و رمضانعلی سنگدوینی،عضو محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با برنامه صبح و گفتگوی شبکه رادیویی گفتگو به موضوع  تأمین سوخت استان‌های شمالی و شمال شرقی کشور پرداختند . متن این گفتگو به شرح ذیل است .

سؤال:  چه وضعیتی برای تأمین سوخت استان‌های مازندران و خراسان رضوی پیش بینی و تدبیر شده است ؟

آقای کاشفی: الحمدلله با توجه به اینکه وضعیت دمای هوای کشور یک مقدار بهتر شده است ،هرچند هنوز هم دمای هوای بعضی از استان‌ها و مراکز استان‌ها زیر صفر است ، اما الحمدلله از روز گذشته تقویت فشار شهر‌های سرشاخه در استان مازندران و استان‌های خراسان‌های شمالی و جنوبی و رضوی آغاز شده است و پیش بینی می‌کنیم  امروز گاز همه مشترکان که در بخشی از تربت جام هنوز قطع است انشاالله وصل شود.

سؤال: این وقفه‌ای که به وجود آمد و اینکه تامین سوخت مجدد با قدرت دوباره برقرار شد، این نشان می‌دهد به هر حال گیرنده ما در شرایط خوب به روز رسیدن هستند بفرمایید درحال حاضر چه اقدامات دیگری باید انجام داد؟

آقای سنگدوینی: بالاخره وزارت نفت و شرکت ملی گاز این تجربه را سال های قبل - سال‌های ۸۶ یکی از افرادی که این مووضع را تجربه کرد در استان گلستان ما بودیم . ما از لحاظ عددی در گاز ناترازی داریم ، حالا گزارشی که ما داریم بخصوص در فصل سرما، میزان تولید با میزان مصرف  حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی دارد . امسال هم سرما یکپارچه بود با توجه به اینکه شما دیدید که یکپارچگی سرما و استمرار سرما که واقعاً استان‌هایی بودند که ۲۸ درجه زیر صفر بودند. به نظر من شرکت ملی گاز و صنعت نفت، تولیدش را با تمام قدرت و قوت وارد شبکه کرد یعنی ۹۹۰ میلیون متر مکعب تولید کرد، ولی چیزی حدود ۸۹۰ میلیون متر مکعب این را وارد شبکه توزیع کشور کرد. از آن طرف، چون سرما زیاد بود مصرف هم بالا رفت، ولی نکته حائز اهمیت اینست که من بار‌ها هم گفته ام ما باید بهینه سازی مصرف سوخت  را درست برنامه ریزی و عمل کنیم من به جرات به شما  می‌گویم اگر بهینه سازی مصرف سوخت نه فقط در بخش گاز بلکه در بخش‌های مختلف خودرویی، صنعت، تولید اگر این‌ها بهینه سازی شود مطمئن باشید که ناترازی آنچنانی نداریم و راحت می‌توانیم گازمان را برای کشور‌هایی که متعهد هستیم صادر کنیم.

سؤال: بهینه سازی نکته‌ایست که می‌شود سال‌ها و مدت‌ها برای آن برنامه ریزی و اجرا کرد تا برسیم به این نقطه ایده آلی و مطلوبی که مدنظر منافع ملی ماست. آقای کاشفی بفرمایید بحث بهینه سازی وقتی مطرح می‌شود ما باید یک تقسیم بندی انجام دهیم الان بار اصلی تامین انرژی مصرف گاز بر دوش صنایع است یا اینکه مصرف منازل و مصرف شخصی و خانگی است؟ کدامیک از این‌ها است؟

آقای کاشفی: در فصول مختلف سال نسبت مصرف گاز صنایع نیروگاه‌ها و بخش خانگی متفاوت است. در دوره پیک سرما عمده مصرف در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده صورت می‌گیرد، اما در کل اگر بخواهیم به صورت تراز سالیانه نگاه کنیم بالغ بر ۳۲ یا ۳۳ درصد از کل گاز تولیدی کشور در طول سال در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

سؤال: وزن مصارف منازل و عمومی و شخصی ما بالاست؟ خیلی از پرت انرژی و هدررفت انرژی  در حوزه منازل است. من آمار مصرف گاز را نمی‌گویم از این باب که خیلی از منازل ما هنوز نتوانسته اند خودشان را به روز کنند یا اقدامات حفظ کننده انرژی را انجام دهند. می فرمایید که چند  درصد  و چه میزان از مصارف است؟

آقای  کاشفی: ۳۲ یا ۳۳ درصد در نیروگاه‌ها و تقریباً مشابه همین درصد از صنایع عمده ما مثل صنایع فولادی و صنایع سیمان و ...مصرف می‌شود و الباقی آن در سایر مصارف بخش‌های خانگی و تجاری و صنایع غیرعمده مصرف می‌شود. این برای کل سال است، اما در فصل سرما و در روز‌های پیک مصرف مثل همین روز‌های هفته گذشته بالغ بر ۷۸ درصد از مصرف ما در بخش خانگی تجاری و صنایع غیرعمده رخ می‌دهد و آن بحث ناترازی که آقای دکتر سنگدوینی به درستی فرمودند اینجاست که خودش را نشان می‌دهد یعنی آن موقعی که سهم مصرف گرمایشی ما افزایش پیدا می‌کند منجر به این می‌شود که ما بخواهیم با اعمال محدودیت در سایر مصارفی که می‌توانند ارزش افزوده بیشتری برای اقتصاد ملی داشته باشند آن را جبران می‌کنیم و اگر بهینه سازی در اقدامات آقای دکتر سنگدوینی حتماً می‌فرمایند که یک موضوع فرابخشی و فراوزارتی است. یعنی فقط در حیطه وزارت نفت نیست؛ لذا در اصلاح الگوی مصرف برای همه بخش‌ها از وزارت صمت، وزارت نیرو ، راه و شهرسازی، نظام مهندسی و سایر دستگاه‌ها نقش‌هایی تعریف شده است اگر همه ملزم باشیم و رعایت کنیم ما نه تنها ناترازی نخواهیم داشت حتی گاز مازاد هم خواهیم داشت.

سؤال: به هر حال این ناترازی که فرمودند و شما تأکید داشتید...

جناب آقای رمضانعلی سنگدوینی: ما در سال ۸۹ هدفمندی را آوردیم وسط میدان، هدفمندی منظورش چه بود، در هدفمندی ما پولی می‌خواستیم به مردم بدهیم که از آن طرف اگر مردم بخش انرژی برق و آب و گاز را می‌خواهند صرفه جویی کنند و این پول در جیب خودشان باشد. ما چه کار کردیم از ۸۹ تا الان، من می‌خواهم بگویم که ما در کشور ۲۶ میلیون خانوار مصرف کننده در بخش خانگی داریم  که حدودا  ۲۰ میلیون آن بخاری گازی دارند مصرف می‌کنند ، ما از سال ۸۹ تا الان یا همان مبحث مقررات ۱۹ ملی ساختمان که در بخش ساختمان ما باید صرفه جویی‌های لازم را انجام دهیم چه کار کردیم اصلاً به اندازه کافی درب و پنجره‌ها را دوجداره کرده ایم یا همین الان که ساختمان را می‌سازیم آیا بخش انرژی را محکم ساخته ایم، چون هزینه‌های زیادی برای انرژی مصرف می‌شود. ۲۰ میلیون خانوار الان این‌ها بخاری‌هایی که داخل خانه‌ها استفاده می‌کنند آیا بخاری‌هایی هستند که دارای بازده بالا و کم مصرف هستند، نه نیستند. اگر این‌ها به طور متوسط در شبانه روز اگر بخاری که دارند درصد بازدهی آن بالا باشد راحت می‌توانند دو تا سه متر مکعب صرفه جویی داشته باشند. چقدر می‌شود ۶۰ میلیون متر مکعب در شبانه روز یعنی دو تا سه فاز جنوبی. من می‌خواهم اشاره کنم برای آینده از همین الان یک ما تولید را تا آنجایی که می‌توانیم باید افزایش دهیم، ولی نمی‌شود در این یکساله نمی‌توانیم بگوییم تولید را ۲۰۰ میلیون متر مکعب افزایش دهیم.

سؤال: ذخیره سازی چطور؟

آقای سنگدوینی: در بخش ذخیره سازی ما خیلی از دنیا عقبیم. امریکا و روسیه و این‌ها خیلی در ذخیره سازی جلو هستند ما باید روی  موضوع ذخیره سازی کار کنیم این امکان وجود دارد که ما در تابستان ذخیره سازی ودر زمستان برداشت می کنیم الان در سرخس قم داریم ذخیره سازی می‌کنیم چیزی حدود ۲۷ میلیون متر مکعب داریم الان برداشت می‌کنیم استان‌های شمالی مثل گلستان و مازندران و خراسان شمالی الان آخر خط فشار گازهستند اگر مصرف بالا برود به استان‌های شمالی فشار می‌آید بنابراین ذخیره سازی بسیار مهم است نکته آخر، بهینه سازی را من اشاره کردم شاید عدد آن عدد بالاتری هم باشد نه فقط بهینه سازی در بخش خانگی بلکه در بخش صنعت وبخش صنایع.

سؤال: این بهینه سازی را از چه کسی باید مطالبه کنیم؟

 آقای سنگدوینی: الان وزارت نفت و شرکت ملی گاز می‌گوید من گاز تولید می‌کنم می‌دهم داخل شبکه یا وزارت نیرو همینطور ما در کمیسیون انرژی داریم دنبال می‌کنیم پیشنهاد هم داده ایم که دولت و رئیس جمهور محترم در ذیل نهاد یک معاونتی بعنوان معاونت راهبردی بهینه سازی مصرف سوخت انرژی داشته باشد که تمام دستگاه‌های کشور و وزارتخانه‌ها را نظارت و کنترل کند بخصوص وزارتخانه‌های نیرو ، نفت و صنعت را. بعضی از وزارتخانه‌های ما دارای صنایع بزرگی هستند. وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی ،وزارت صمت که متولی همه.وزارت نیرو وزارت نفت،اقدامات خودتان را انجام دهید. اگر واقعاً لامپ‌های کم مصرف را وارد مدار نمی‌کردیم آیا الان می‌توانستیم کنترل برق را داشته باشیم. خیلی به مصرف انرژی برق کمک کرد.

سؤال: با رایگان توزیع کردن و سوبسید لامپ‌های کم مصرف باعث شدند مصرف کننده ترغیب شود و باعث شد که همه عادت کنند و لامپ عادی مصرف نکنند. الان بحث بهینه سازی بحث درب و پنجره‌ها موضوعیست که باید حکومت ترغیب و ما اجراکنیم.

آقای سنگدوینی: پیشنهاد من اینست که بالاخره پتروشیمی و سیمان و فولاد و این‌ها نیاز به گاز دارند به نظر من به این‌ها مسئولیت اجتماعی بدهند و بگویند اگر شما بیایید وسط میدان و برای بخش خانگی بخاری تولید شود که تولید شده است که شرکت‌های دانش بنیان تولید کرده اند، این‌ها مسئولیت اجتماعی به آن‌ها بدهند که بیایند این‌ها را هزینه‌های تولید را بدهید و در دسترس مردم قرار دهید و از آن طرف گازی که از بهینه سازی مصرف سوخت از این مسیر خارج می‌شود شما در فصل سرما و سخت بتوانید تولیدتان را ادامه دهید. ما ناترازی نداریم البته باید به فکر تولید بهینه سازی و ذخیره سازی باشیم. حتماً این مسیر را باید طی کنیم، ولی به نظر من این روند را طی کنیم اگر از همین الان باید به فکر باشیم ، دولت و متولیان امر به فکر باشند. من دو حوزه‌ای که الان در مجلس هستند باور کنید از همان اول بحث بهینه سازی مصرف سوخت را متذکر شده ام و گفته ام اگر نکنید باید نگران زمستان باشید. من تشکر کنم از وزیر محترم نفت و متولیان امر در بحث تأمین سوخت کشور که خدایی آمدند با توجه به شرایط سخت کنترل ،پیگیری و نظارت کردند ایستادند و الحمدلله خیلی کم قطعی گاز داشتیم ما در استان گلستان واقعاً شرایط سختی داشتیم رفتیم به سمت قطعی گاز بخش کوچکی هم قطع شد، ولی مجموعه شرکت ملی گاز وزیر نفت و معاون وزیر نفت کمک کردند که این اتفاق نیفتد ضمن اینکه از آن طرف شما وقتی گاز ندارید باید بیایید سوخت دوم باید گاز مایع بدهید باید نفت سفید بدهید باید به تولیدکنندگان و صنعتگران و همه بخش صنایع باید سوخت مایع بدهید این حمل و نقل سوخت مایع این‌ها را اگر هزینه هایش را درنظر بگیریم باور کنید برای همه آن‌هایی که بخاری گازی مصرف می‌کنند برای آن‌ها رایگان تأمین کنیم .



تاکید بر ذخیره سازی و بهینه سازی مصرف سوخت در کشور

تاکید بر ذخیره سازی و بهینه سازی مصرف سوخت در کشور

سوخت موردنیاز کشور به مقدار کافی ذخیرهسازی شده است - ایرنا

سوخت موردنیاز کشور به مقدار کافی ذخیرهسازی شده است - ایرنا
مقالاتِ تحقیقاتی برای تاکید بر ذخیره سازی و بهینه سازی مصرف سوخت در کشور

ضرورت تشکیل بازار بهینهسازی مصرف سوخت در کشور - شانا

ضرورت تشکیل بازار بهینهسازی مصرف سوخت در کشور - شانا
تاکید بر ذخیره سازی و بهینه سازی مصرف سوخت در کشور

افزایش مصرف روزانه ۱۵۰ میلیون مترمکعبی گاز در کشور - شانا

افزایش مصرف روزانه ۱۵۰ میلیون مترمکعبی گاز در کشور - شانا
www.iribnews.ir › اقتصادی › آب وانرژی

بهینه سازی - وزارت نفت

بهینه سازی - وزارت نفت
آقای کاشفی بفرمایید بحث بهینه سازی وقتی مطرح میشود ما باید یک تقسیم بندی انجام دهیم الان بار اصلی تامین انرژی مصرف گاز بر دوش صنایع است یا ...

دستورالعمل ارتقاء و تقویت شركت بهینه سازی مصرف سوخت ابلاغ شد

دستورالعمل ارتقاء و تقویت شركت بهینه سازی مصرف سوخت ابلاغ شد
سوخت موردنیاز کشور به مقدار کافی ذخیرهسازی شده است - ایرنا

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت
www.irna.ir › news › سوخت-موردنیاز-کشور-به-مقدار-...

غفلت ایران از تنوع بخشی منابع انرژی و ذخیره سازی سوخت - ایسنا

غفلت ایران از تنوع بخشی منابع انرژی و ذخیره سازی سوخت - ایسنا
وی با تأکید بر اینکه هدفگذاری اصلی ما تأمین سوخت بخش خانگی است، تأکید کرد: از ابتدای فصل سرد در سال جاری، تمرکز مجموعه پالایش و پخش فرآوردههای ...

جدیدترین خبرهای
منبع خبر : iribnews.ir