محموله دارویی ۴۰۰ میلیون دلاری ترخیص شد

محموله دارویی ۴۰۰ میلیون دلاری ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما برنامه میز اقتصاد امروزِ شبکه خبر، طرح دارویار، میزان موفقیت و ناکامی هایش را با حضور آقایان  پیکان پور مدیر کل دارویی سازمان غذا و دارو، خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، فاطمی از استودیو اصفهان رئیس انجمن داروسازان ایران، ناصحی مدیرعامل بیمه سلامت، عوض پور از سازمان برنامه بودجه و غفاری از سازمان تامین اجتماعی واکاوی کرده است.اقلام دارویی ۴۰۰ میلیون دلاری طی دو ماه ترخیص شد

سوال: همان طوری که در خبر‌ها دید و شنیدید وزیر بهداشت صبح امروز سرزده به برخی از داروخانه‌های سطح شهر رفته از نزدیک در جریان روند توزیع دارو قرار گرفته اند موجودی داروخانه‌ها وضعیت پرداخت بیمه‌ها وضعیت پرداختی مردم قرار گرفته اند یکی دو روز گذشته هم رئیس جمهور تاکید داشتند در خصوص اینکه پرداخت‌ها در طرح دارویار به موقع به بیمه‌ها پرداخت شود به همین منظور موضوع برنامه میز اقتصاد ما هم بررسی طرح دارویار اختصاص دارد می‌خواهیم بررسی کنیم ببینیم که طرحی که از تیر ماه امسال آغاز شد و قرار بود بر مبنای آن یارانه‌ای که دارد به صورت ارزی و اول زنجیره پرداخت می‌شد به آخر زنجیره به مصرف کننده به صورت ریالی پرداخت شود که از انحرافاتی که عنوان می‌شود وجود دارد اعم از احتکار و قاچاق معکوس و این‌ها که صحبت می‌شد جلوگیری شود سر جمع این اتفاقات دیگر نیفتد اوایل طرح داشت با موفقیت پیش می‌رفت آمار‌ها نشان می‌دهد تقریباً انحراف از طرح سه درصد بوده، اما چیزی که الان شاهدش هستیم از داروخانه‌ها بیمه‌ها و شرکت‌های پخش این است که پرداخت‌های ریالی دارد نامنظم پرداخت میشود همین امر زنجیره تولید تا توزیع دارو در داروخانه‌ها را با چالش مواجه کرده اگر خاطرات آن باشد چند ماه گذشته چالش‌های جدی در خصوص دارو داشتیم که رئیس سازمان غذا و دارو هم تقریباً می‌شود گفت در همین اوضاع جابجا شد و این روند باید روند مطلوب تری باشد، اما این اتفاق کماکان نیفتاده امروز می‌خواهیم به این اتفاق برسیم.

سوال: آقای فاطمی سلام بر شما بفرمایید خیلی کوتاه گزارش‌هایی را داشتیم مبنی بر اینکه تمایل داروخانه‌ها مبنی بر اینکه دارو‌ها را به صورت بیمه‌ای در اختیار مردم قرار بدهند کاهش پیدا کرده و تمایل به فروش آزاد است این را تایید می کنید اگر هست علتش چیست؟ سید علی فاطمی رییس انجمن داروسازان ایران: با سلام. اگر واقعا تخلفی وجود داشته باشد چه در سطح تولید و چه در سطح توزیع و عرضه در داخل داروخانه‌ها بدون تردید علت آن تصمیمات اشتباهی است که بعضا در دولت گرفته می شود.

اینکه یارانه دارو را بایستی اول بخش خصوصی یعنی داروخانه‌ها پرداخت کنند حالا در یک زمان نامعین توسط بیمه‌های دولتی پرداخت می شود مکانیزم یا ساز و کار اشتباه است. الان یارانه سوخت یارانه نان بلافاصله به صورت برخط در وجه نانوایی یا در وجه جایگاه دار سوخت پرداخت می‌شود، ولی متاسفانه شاهد هستیم که بیمه نیرو‌های مسلح قریب به پنج ماه است که مطالبات داروخانه‌ها را نداده اند بیمه تامین اجتماعی بیش از ۲ ماه بیمه سلامت بیش یک ماه.

سوال: پس می‌فرمایید که مشکل این است که به صورت برخط پرداخت نمی‌شود درسته؟فاطمی: بله هر چقدر هم جلوتر می‌رویم به صورت نامنظم می شود مثلا بیمه سلامت ظرف ۱۵ روز پرداخت می‌کرد الان بیش از یک ماه است که پرداخت‌ها به داروخانه‌ها صورت نگرفته است مثلاً قسمت یارانه دارو داده شده، ولی یارانه قسمت مربوط به سهم سازمان پرداخت نشده یا مثلاً بیمه تامین اجتماعی از آبان ماه فقط ۶۰ درصد پرداخت کرده اند. سوال: آخرین آمار بدهی‌ها را می توانید دقیق با تفکیک به ما بگویید چقدر است؟ فاطمی: تقریباً ماهانه ۴ یا ۵ هزار میلیارد تومان باید سازمان‌های بیمه پرداختی داشته باشند و حالا عدد دقیقش رو خود مسئولان می‌توانند بیان کنند، چون تصور کنید سهم این سازمان تامین اجتماعی از سازمان‌های بیمه گر دیگر بیشتر است در بیمه سلامت و بعد بیمه نیرو‌های مسلح کمیته امداد و جا‌های دیگر.

سوال: سر جمع این اتفاقاتی که می‌افتد مشکلی که ایجاد می‌کند دقیقاً چیست یعنی می‌فرمایید که این به روز نبودن و برخط نبودن پرداخت، چه مشکلی را در زنجیره تامین و تولید دارو ایجاد می‌کند؟ فاطمی: داروخانه‌ها تقریباً ۵ تا ۱۰ درصد هزینه نسخه را از بیمار دریافت می‌کنند یعنی نزدیک ۹۰ تا ۹۵ درصد بایستی توسط سازمان‌های بیمه پرداخت شود این نقدینگی خیلی زیادی را برای بعضی از داروخانه‌ها نزدیک به ماهانه ۶۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان و حتی بیشتر را بایستی کنار بگذارند برای این که بتوانند این تعهدی که دارند به بیماران را انجام بدهند.

این که بعضاً بیان می‌شود داروخانه‌ها دارو را آزاد با بیماران حساب می کنند واقعاً عمومیت ندارد یا بعضاً گفته می‌شود که کارخانه‌ها داروسازی تولید را کم کرده اند یا توسط شرکت‌های پخش توضیح به خوبی صورت نمی‌گیرد اشکالات واقعا وجود دارد، اما زمانی که تامین نقدینگی در جریان بودجه سال آینده هستید مبلغ پیشنهادی تقریباً ۶۰ درصد عددی است که توسط همکاران ما در سازمان غذا و دارو به صورت علمی محاسبه شده است.

سوال: همیشه همین طور بوده تا جایی که در ذهن‌ها هست این است که پرداختی با فاصله در داروخانه‌ها انجام می‌شد الان این خیلی متفاوت شده است فاطمی بله، چون میزان تعهد سازمان‌های بیمه تقریباً دو تا دو و نیم برابر شده است نسبت به داروخانه‌ها یعنی الان دو ماهی که سازمان بیمه به داروخانه بدهی دارد معادل چهار ماه سال قبل در همین زمان است یعنی چهار ماه بیمه نیرو‌های مسلح معادل هشت ماه سال قبل است این حجم بزرگی از مطالبات هم مطالعه داروخانه‌ها را تحت فشار گذاشته هم شرکت‌های پخش را به هم کارخانه‌ها متاسفانه نقدینگی کافی برای ترخیص کالا از گمرک و دادن سفارش متاسفانه ندارند.

سوال: یعنی نهایتاً با تورمی که داریم و این نوساناتی که بعضاً شاهدش هستیم ید می‌کند بابت این تاخیری که به وجود می‌آید درسته؟ فاطمی: دقیقا ما نگران هستیم که سال آینده با توجه به اینکه اعتبارات کم است این وضعیت نامناسب‌تر و سخت‌تر بشود برای داروخانه‌ها.

سوال: آقای ناصحی از بیمه سازمان بیمه سلامت روی خط ارتباطی ما هستند آقای ناصحی سلام بر شما بفرمایید که آخرین وضعیت پرداختی شما به چه صورت است؟ محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران: سلام عرض می‌کنم خدمت جنابعالی و مهمانان برنامه همچنین مردم عزیز و شریف کشورمان پرداختی بیمه سلامت خوشبختانه تا این ماه که کاملاً به روز بوده یعنی ما سعی در هفته اول ماه بعد بوده ماه قبل را تسویه حساب کنیم.

سوال: هم یارانه دارویار و هم اصل پول دارو یا فقط یارانه دارویار می‌فرمایید؟ ناصحی: آقای فاطمی هم تایید می کنند چند بار هم کتباً از سازمان تشکر کردند موضوعی که وجود دارد ما در این ماه مابه تفاوت ارز دارو را پرداخت کردیم، ولی چیزی که مانده خود سهم سازمان بوده که پیگیری می‌کنیم و انشاالله مبلغش را از سازمان برنامه بگیریم.

سوال: عدد چقدره؟ ناصحی: عددش در جمع فکر می‌کنم ۶۰۰ میلیارد تومن می‌شود مربوط به آذر ماه سال ۱۴۰۱ که صنعت دارو را داریم سهم سازمان را باید پرداخت کنیم که قولی دادند فردا یا پس فردا این پول به حساب سازمان می‌رسد سازمان هدفمندی یارانه‌ها کمبود منابع داشتند به این خاطر ما و همچنین از طرف سازمان برنامه از عزیزان عذرخواهی می‌کنیم که این روال مرتب بودن پرداخت‌های ما یک مقداری نامنظم شده و سعی ما این است که از ماه بعد به چرخه قبل برگردیم.

سوال: چقدر نظم تان به هم خورده و چرا؟ ناصحی: ۱۰روز تقریباً ما در ده روز هفته اول پرداخت می کردیم الان دو هفته‌ای است که پرداخت سهم سازمان عقب افتاده است.

سوال: علتش هم همین تاخیر پرداخت سازمان برنامه و بودجه است؟ ناصحی: بله 

سوال: چقدر پرداخت کرده اید سهم سازمان یارانه‌ای که تا الان پرداخت کرده اید چقدر بوده؟ناصحی: در مجموع منابعی که ما گرفته ایم ۲۵۰۰ میلیارد تومان نزدیک به ۲۵۰۰ تا بوده توسط سازمان بیمه سلامت که به موقع هم پرداخت شده است.

سوال: این ۶۰۰ میلیارد تومان هم وعده گرفته اید که تا یکی دو روز آینده این اتفاق بیفتد آقای غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی سلام بر شما گویا شما از همه بیمه‌ها عقب‌تر هستید علتش چیست؟ شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی: عرض سلام؛ عرض کنم که پول داروخانه‌ها را در هفت ماه اول سال پرداخت کرده‌ایم و کاملاً تسویه شده است.

سوال: چقدر است عددش؟ غفاری: حدود شش هزار میلیارد تومن ۶۵۰۰ تا در هفت ماه اول سال پول پرداخت شده آنچه که الان عزیزان طلب دارند است سازمان تامین اجتماعی سهم دارویار آذرماه از ما طلب دارند که مبلغش چیزی حدود هزار و ۷۰ میلیارد تومان است.

سوال: فقط همین است؟ غفاری: سهم آبان پرداخت شده است.

سوال: چقدر؟ غفاری: ۷۰۰ تا سهم دارویار سازمان و آبان در واقع مانده که ما باید پرداخت کنیم.

سوال: پس دارویار آبان باقی مانده که فرمودید ۱۰۷۰ میلیارد تومن است درست است؟ غفاری: دارویار آذرمان ۱۰۷۰ میلیارد تومان است که باقی مانده پولی هم که تا حالا به ما تخصیص داده سازمان برنامه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که اگر ۲۷۵ میلیارد چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد را از این محل تخصیص به صورت نقدی اگر پول را واریز کنند به حساب ما ما می‌توانیم سهمیه دارویار آذر هم در همین یکی دو روزه پرداخت کنیم.

سوال: سرجمع بدهی تان به داروخانه‌ها الان چقدر است به طور کلی؟ غفاری: ما بدهی مان به داروخانه‌ها عرض می‌کنم سهم سازمان ماه آبان و کل سهم سازمان در طرح دارویار ماه آذر.

سوال: خوب آبان و آذر سرجمع چقدر می شود جمعش را گفتید ۱۰۷۰ تا یا نه؟ غفاری: خیر ۱۰۷۰ سهم دارویار آذر است ۱۷۰۰ میلیارد آذر است حدوداً مطالبه شان از ماه آذر است که حدود ۵۰۰ تا است.

سوال: ۵۰۰ میلیارد از آذر ۱۷۰۰ یا ۱۰۷۰، ۲۲۰۰ تقریباً بدهی شماست سازمان برنامه بودجه چه قولی به شما داده فقط تا که این را به شما پرداخت می‌کند؟ غفاری: سازمان برنامه یک مبلغ از این ۳۵۰۰ تا از این مبلغی را که واریز شده بود به صورت نقدی پرداخت کرده ایم از این هزار تایی که اخیراً تخصیص داده بود حدود حدود ۷۰۰ تا را واریز کرده ۳۰۰ تا را هم دارد واریز می کند این ۳۰۰ تا را اگر واریز کند ما می توانیم سهم دارویار آذر هزارتا را پرداخت کنیم.

سوال: وعده به شما داده اند که که این اتفاق می‌افتد؟ غفاری: منتظریم سازمان هدفمندی این پول را به حساب سازمان واریز کند امیدواریم ظرف همین چند روز آینده انشالله اگر واریز شود، اما سهم دارویار آذر را انشاالله تسویه می‌کنیم.

سوال: آقای پیکانپور سلام بر شما عوارض این تاخیر‌هایی که حالا اتفاق می‌افتد یک ماه دو ماه عرضم به حضور شما دو هزار میلیارد سه هزار میلیارد مشکلاتی را برای زنجیره تولید تا توزیع دارو می‌تواند برای مردم همراه داشته باشد؟ محمد پیکان پور مدیر کل دارو سازمان غذا و دارو: با اقداماتی که اخیرا انجام شده متاسفانه با توجه به شرایطی که در کشور ایجاد شد و حالا کمبود‌هایی که در ارتباط با یک سری از دارو‌ها مثل حالا استامینوفن و پروفن و امثالهم شاهد یک کمبود‌هایی در کشور بودیم در این بازه دو ماهه کار شبانه روزی صورت می‌گیرد در جهت اینکه این کمبود‌ها مرتفع شود.

به طور مثال همین استامینوفن از یک میلیون و دویست تولید شده در مهر ماه به بیش از ۷ میلیون در آبان و آذر رسیده سوسپانسیون پروفن از ۳۰۰ هزار تایی مهرماه تقریباً به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تا رسیده است.

سوال: ولی کماکان کمبود دارو داریم؟پیکان پور: آنتی بیوتیک‌ها تقریباً تولیدشان به ۵ برابر افزایش پیدا کرده خیلی از خطوط تولید که روکه کم بود شیفت دارند فعالیت می‌کنند و جای واقعاً قدردانی دارد از تولید کننده‌ها که تمام قد آمدند پای کار که این مشکل مرتفع شود سرم ساز‌های ما تقریباً سه شیفت مشغول فعالیت هستند جمعه‌ها روند تولید شان را متوقف نکردند تا بازار به اشباع برسد و همزمان در کنارشان کسری بازاردر مسیر واردات هم دارد پیگیری می‌شود که یک بخشش در واقع جبران شود ترخیص اقلامی که در گمرک مانده بود به سرعت صورت گرفت.

سوال: چقدر در چه بازه زمانی؟ پیکان پور: در همین بازده دو ماه نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار در واقع اقلام که در گمرک مانده بود ترخیص شد و ذخیره بالای شش ماهه کشور از حدود ۳۰ درصد در مهر ماه به حدود ۶۰ درصد در در ابتدای دی ماه رسیده است.

سوال: درباره وضعیت کمبود دارو می فرمایید اقلام چقدر است؟ پیکان پور: خدمت شما عارضم در ارتباط با تعداد کمبود‌های دارویی الان اتفاقی که افتاده تغییر رویه داده ایم در نحوه احصا کمبود‌ها کمبود‌ها الان در حال حاضر دارد در همکاری غذا و دارو مسیر انجمن داروسازان استان‌ها به تفکیک و از مسیر شرکت‌های پخش به انضمام گزارشات که تیتک گرفته می‌شود احصاءمی شود مورد پالایش قرار می‌گیرد آخرین گزارش دی ماه ما فکر می‌کنم تا دو روز آتی منتشر می شود.

اما آن چیزی که در ارتباط با کمبود‌ها باید مد نظر قرار بگیرد این است که این اتفاقاتی که در جهت رفع مشکل کمبود صورت گرفته در صورتی که الزامات طرح دارویار از سمت در واقع نهاد‌های دیگر نهاد‌هایی که تکلیف شده از سمت ریاست محترم جمهور از سمت معاون اول محترم رئیس جمهور و جزء در واقع دستورات طرح بوده در صورتی که این‌ها مورد رعایت قرار نگیرد این پایداری تامین ما را به هم می زند به طور مثال تکلیفی که در تاریخ ۱ آبان شد از طرف معاون اول رئیس جمهور به بانک مرکزی در خصوص ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات که باید در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار بگیرد که به هر حال آن سرمایه در گردش به واسطه تغییری که در نرخ ارز ایجاد شد بتواند تعمیر شود.

سوال: انجام شد؟ پیکان پور: خیر خدمت شما عرض هستم که دوم آبان من این مستندات را آورده‌ام اینکه عزیزان تامین اجتماعی در یک جلسه گفته بودند که دارویار در واقع مستندات کافی و مکفی ندارد در واقع موارد ابلاغی را آورده ام که اگر لازم شد اینجا خدمت عزیزان نشان بدهم، دوم آبان در واقع ابلاغیه دفتر معاون اول رئیس جمهور به بانک مرکزی در خصوص ۱۵ همت تسهیلات.

سوال: این مکاتبات شما است؟ پیکان پور: مکاتبات قابل ارائه به عزیزان است در ۲۲ آبان مجدداً مکاتبه شده با بانک مرکزی که ۷۲ ساعت فرصت داده شده که این ۱۵ همت در دستور کار قرار بگیرد.

سوال: این مکاتبه معاون اول است با بانک مرکزی؟ پیکان پور: بله بانک مرکزی تازه در تاریخ ۶ آذر تازه مکاتبه کرده با در واقع بانک‌های عامل که این‌ها در دستور پرداخت قرار بگیرد.

سوال: یعنی آن ۷۲ ساعت تقریباً یکی دو ماه طول کشیده است؟ پیکان پور: بله تا ۶ آذر طول کشیده است گزارشی را از عزیزان بانک مرکزی در دوره قبل عزیزان حال حاضر یک تیم خیلی واقعاً رویکرد هاشون رویکرد‌های مثبتی است و امیدوارم که با حضور آقای دکتر فرزین مشکلات مرتفع شود اما چیزی که الان در ۳۰ آذر گزارش دادن که ما ۱۵ همت مورد نیاز را پرداخت کرده ایم عملاً بررسی‌هایی که انجام شد مشخص شد که ۱۰ هزار میلیارد تومان است وام‌های مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده که صرفاً تمدید اعتبار شده یعنی اگر طرح دارویار هم اجرا نمی‌شد عملاً همان اتفاق می‌افتاد.

سوال: سوال اینجا هم همین است که تامین مالی ناقصی که دارد اینجا انجام می‌شود چقدر می‌تواند تشدید بکند کمبود دارو‌های که ما داشتیم؟ پیکان پور: کاملاً موثر است اگر این چرخه نقدینگی ما در واقع مورد پایش دقیق قرار نگیرد و تامین مالی از طریق نهاد‌های مربوطه صورت نگیرد علی رغم این که دستورات حضرتعالی هم شما در فرمایشاتتان به آن اشاره کردید یکشنبه شب در واقع نشستی در حضور ریاست محترم جمهوری بود که در واقع ایشان تکلیف کردن به این موضوع که کما فی سابق در واقع آن مواردی که تکلیف شده بود باید در دستور پرداخت قرار بگیرد که مشکلات دارویی مرتفع شود و پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا نکند.

ولی یک قلمش مثلاً همین موضوع ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی بیمارستان‌های ما به مجموعه‌های یا در واقع شرکت‌های پخش است که خوب متاسفانه الان می‌بینید که تامین اجتماعی دکتر بزرگوار ما آقای دکتر غفاری الان اشاره به سرپایی کردند اشاره به این نکردند که در بستری بدهی‌های شان از آذر پارسال یا است فروردین امسال در استان‌های مختلف پرداخت نشده و شما به یک بیمارستان مراجعه می کنید در یک بیمارستان کمبود است وقتی می‌روید بیمارستان مراجعه می کنیم ته قصه را در می‌آوریم می بینیم که پرداخت‌های مربوط به بیمارستان، چون صورت نگرفته بیمارستان توان تامین مالی لازم را برای خرید دارو نداشته و این شده عملاً یکی از بیمارستان‌های مربوطه که روی چرخه کاملاً اثر گذاشته است.

سوال: آقای خاتمی روند را تا اینجا دیدیم هم پرداخته برنامه بودجه بانک‌ها را که اشاره کردند آقای پیکانپور وضعیت را توضیح دادند شما به عنوان نماینده مردم چه اقدامی در دستور کارتان قراردادی در مجلس پیگیری کنید و حداقل از بازه نظارتی خودتان استفاده کنید و بتوانید فشار بیاورید که این موضوع حل و فصل شود. مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: سلام عرض می‌کنم خدمت شما و بینندگان عزیز و مهمانانتان من یک گله‌ای به روند برنامه داشته باشند و اینکه ما اولاً مبحث مهمی را اینجا مطرح بکنیم باید به مجموعه علل و عوامل آن را در اولویت بحث قرار بدهیم تا اینجا فهمیدیم که بیمه‌ها پرداخت ایشان حالا چند یا زیاد با تأخیر صورت گرفته است.

ولی مشکل عمده اینجاست که دولت محترم باید با یک برآورد دقیق هم نظارت خودش را بر واردات و تولید تقویت بکند هم با این نظارتی که می‌کند برآورد ریالی و ارزی موضوع مورد بحث را دقیق و درست انجام بدهد خوب در زمینه‌های مختلف کاستی‌هایی وجود دارد از همان بیمه سلامت‌ای که فرمودند نسبت به پرداخت قبل شان ده روز عقب‌تر هستند به خاطر اینکه سازمان برنامه تاخیر دارد تا سازمان تامین اجتماعی که بالاخره مطالباتی دارد از دولت محترم که این‌ها درست انجام نشده خوب ضرر آن به مردم می‌رسد.

نهایتاً تازه این یک بخش ناچیزی از قضایا است یعنی شما در تامین منابع باید همان چیزی که آقای دکتر فرمودند در ارتباط با تسهیلات که به سرمایه در گردش بیشتری نیاز است در عرصه تولید و واردات کمک می‌کند از طرف بانک‌ها این اتفاق نیفتاده سازمان برنامه هم که یک طرح دارویار ملی که اعضای ذیربط محترم دولت امضایش کرده قرار بوده این به دقت انجام شود.

چرا باید از زمانبندی پرداخت هایش عقب بیفتد قرار بود که از اول زنجیره به آخر منتقل بشود مابه التفاوت ریالی آن پرداخته شود ما امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که الان از ارزی فقط یک و یک دهم میلیارد دلار پرداخت شده و از ۳۵ هزار میلیارد ریالی فقط ۶۰۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده است یعنی ۳۰ هزار میلیارد پرداخت نشده یک امر حیاتی مثل دارو تازه پرداختی بیمه‌ها در قفسه‌های داروخانه‌ها وجود دارد آن‌هایی که وجود ندارد دنبال علل آن و پس زمینه اش باید برویم و ببینیم که چرا وجود ندارد آیا کم کاری از تولید کننده و یا وارد کننده است که باز نظارت را می‌طلبد یا خیر این سرمایه در گردش آن است که چرخ‌های تولیدآن کم می‌چرخد یا مسائل دیگری از این قبیل.

سوال: پیگیری شما به چه نتیجه رسیده است؟ خاتمی: من به نظر می‌رسد که تمام این عوامل توأمان وجود دارد یعنی هم نظارت ما ضعف دارد هم برآورد دولت محترم در این زمینه ضعیف است شما ببینید ۷۳ هزار میلیارد که برای امسال پیش بینی می‌شده و هنوز پرداخت نشده ۳۰۰۰۰ میلیارد که الان عرض کردم برای سال آتی ۶۹ هزار میلیارد پیش بینی شده.

سوال: البته من یک نکته را بگویم ما دعوت کردیم از دوستان سازمان برنامه و بودجه که بیایند اینجا و توضیح بدهند روند پرداختی‌های شان به چه صورت است هر چقدر تلاش کردیم که نماینده از سازمان برنامه و بودجه در برنامه امروز میز اقتصاد داشته باشیم که توضیح بدهند علتش را موفق نشدیم. خاتمی: ماحصل این قضیه این است که واقع بینی در حوزه سلامت سازمان برنامه و بودجه واقعاً ما نمی‌بینیم آن چیزی که حداقل به عنوان طرح دارویار است آن را به موقع و زمان بندی شده پرداخت کنند الان سازمان تامین اجتماعی ماه‌ها است که می‌گوید که من کاستی دارم و مطالباتم را می‌خواهم درست است که یک سازمان عمومی غیر دولتی است، ولی به هر حال ضرر ش ضرر جامعه است اگر آن تامین نشود و تامین نکند منابعش را اینطوری ما دچار مشکل می‌شویم.

سوال: اگر همینطوری جلو برویم؟ خاتمی: ما الان استان‌هایی داریم الان یکسال بستریشان عقب است در واقع بیمارستان از حوزه تامین اجتماعی خوب این‌ها همه زیان وارد می‌کند بحث دیگری که مرتبط با دارو است بله ما باید در حساب‌های جداگانه‌ای درآمد داروی دانشگاه‌ها وارد بشویم یا بیمه‌ها به یک حساب جداگانه این بحث‌های مربوط به داروی را واریز بکنند، ولی اینقدر بدهی و مطالبات دانشگاه‌ها انباشته شده آن‌ها ناگزیر هستند که جایگزین کنند. این‌ها هست مشکلات ما یعنی حوزه سلامت دارو خودش هم به تنهایی مشکل نیست مشکلات قسمت‌های دیگر حوزه سلامت هم بخش دارو را متاثر می‌کند.

سوال: شما در مجلس چه اقدامی می‌کنید با همه این مشکلاتی که فرمودید وجود دارد؟ خاتمی: ما اول انتظار ما این است که دولت از بازوان فنی و تخصصی خودش مثلاً حوزه تولیت و وزارت بهداشت سازمان غذا و دارو بحث کارشناسی را دقیق بگیرد و اعمال بکند، ولی وقتی آنچه که ما پیش بینی می‌کنیم حداقل ۹۰ و آن چیزی که به نظرم قول می‌رسد بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد در حوزه دارو نیاز است وقتی ۶۹ هزار میلیارد گذاشته ما چطوری با افزایش سقف بودجه می‌توانیم این را در داخل مجلس باکدام حلاجی و با کدام در واقع اصلاح بتوانیم این را به سقف برسانیم.

  سوال: برخی از مشکلاتی که گفتید صرفاً مالی نبود نظارتی بود؟ خاتمی: بله بخشی از آن نظارتی است.

سوال: آن‌ها را چطور پیگیری می‌کنید آن اتفاقاتی که می‌فرمایید هنوز نیفتاده به هر حال ما برای طرح دارو چندمین برنامه‌ای است که طرح دارویار می‌پردازیم؟ خاتمی: به انجمن داروسازان اشاره کردند ببینید حداقل دو برابر تا دو و نیم برابر ما گردش مالی بیشتری نیاز داریم خوب همش هم الان افتاده بر دوش بیمه‌ها یعنی عمده‌اش افتاده بر دوش بیمه‌ها خوب اگر بیمه‌ها نتوانند به موقع پرداخت کنند.

سوال: پولش قبلا ارزی پرداخت شده الان باید ریالی پرداخت بشود؟ خاتمی: این تازه در سطح عرضه است ما در سطح عرصه واردات، عرصه تولید مشکلاتی داریم خوب سامانه تیتک بخشی از این نقیصه را خوب باید دوستان باید بیایند گزارش بدهند که چقدر توانسته اند بالغ سازی را توانسته اند در این سامانه انجام بدهند.

سوال: شما در مجلس گزارشی گرفته اید در خصوص این نظارت‌ها؟ خاتمی: بله ما در مجلس گزارشات را می‌گیریم، ولی خیلی سیر کندی دارد ما انتظار داریم به سرعت بتوانیم از این نظارت‌های عمودی و اینکه انبار‌ها را باز کنیم بررسی کنیم و این‌ها از این‌ها دیگر عبور کنیم.

سوال: شما چطور پیگیری می‌کنید یعنی قرار است اتفاقی در مجلس بیفتد؟ خاتمی: ما این جلساتی که داشتیم اذین بالغ شدن این سامانه هیچ آمار رضایت‌ای نداریم چرا که در عرصه نظارت خودش را دارد نشان می‌دهد که این اتفاق به درستی نمی‌افتد و از دولت محترم مخصوصاً آن مغز بودجه انتظار داریم و بحث کارشناسی را از حوزه‌های تخصصی دریافت کنند و همان را اعمال کنند.

سوال: امروز آقای عین اللهی وزیر بهداشت رفتند بازدید میدانی مگر ما سامانه تیتک را نداریم به صورت برخط می‌توانند در دفترشان همه وضعیت از واردات مواد اولیه تا آخرین حلقه توزیع را ببینند و لمس بکنند چرا ما هنوز این سامانه تیتک مان هنوز انقدر به بلوغ نرسیده که ما بتوانیم بر خط نظارت کنیم؟ پیکان پور: آقای دکتر اگر اجازه بفرمایید من این موضوع را از یک زاویه مهمتری بهش نگاه کنم مطلبی که آقای دکتر خاتمی به آن اشاره کردند از باب اینکه زیرساخت‌هایی که باید در روند پایش مورد استفاده قرار بگیرد خوب الان بحث بودجه ۶۹ همتی صورت گرفت مطرح شد شایسته است که واقعاً طبق آن تعهداتی که داده شده سازمان برنامه و بودجه عملکرد ۷۳ همتی که مرتبط با سال گذشته بوده یک بار مورد پایش قرار بدهد.

این که در واقع عملکرد نداشتن بیمه‌ها مبنای این بشود که در واقع ریال کمتری برای سال آینده تخصیص داده بشود این اقتضائات سلامت با اقتصاد کلان است در ۶۹ همتی پیش بینی شده عمل عملکرد بیمه‌ها چرا پایین آمده، چون یک بخشی از این نقدینگی باید به زنجیره تامین باید تزریق می‌شده به موقع تزریق نشده و بخشی از دارو شاید روند خارج از طرح دارویار به دست بیمار رسیده اگر قرار بر این است که سال آینده بیمار هزینه کمتری بدهد آنچنانکه رئیس جمهور محترم هم تاکیدات فراوانی بر این موضوع دارند.

لازمه اش این است که این اعداد و ارقام مورد اصلاح قرار بگیرد و بودجه واقعاً مبتنی بر برنامه باشد اگر در واقع با این رویکرد به این قصه نگاه بکنیم ما سر بحث ذخیره راهبردی سال آینده پیشنهادی را مطرح کردیم که یک ساز و کار علمی دارد در خیلی از کشور‌های پیشرفته هم این کار صورت گرفته همینطور موضوع تیتک که به آن اشاره فرمودید بخش‌هایی از زنجیره هنوز قطعاتش تکمیل نشده اگر قرار است از ابتدا تا انتهای زنجیره قابل پایش باشد این نیاز به حمایت کامل دارد.

سوال: یعنی کماکان شما ما برای تیتک هم نیاز ریالی دارید؟ پیکان پور: خوب باید حمایت بشود که این‌ها در واقع توسعه پیدا بکند که بشود تبدیل شود به یک ابزار کامل

سوال: چقدر نیاز دارید؟ پیکان پور: آن برآورد‌های بودجه اش به طور کامل عزیزان توسعه ارائه کرده‌اند.

سوال: چون دوستان از وزارت بهداشت هم پرسیده اند از فناوری اطلاعات خیلی اطلاعاتی گویا نداشتند؟ پیکان پور: عزیزان توسعه بر آورد‌های مربوطه را به بودجه ارائه کرده‌اند منتها مورد بی مهری قرار گرفته هم حوزه ذخیره راهبردی و حوزه تیتک در در بودجه سال آتی نیاز به پیش بینی شود.



محموله دارویی ۴۰۰ میلیون دلاری ترخیص شد - خبرگزاری صدا و سیما

محموله دارویی ۴۰۰ میلیون دلاری ترخیص شد - خبرگزاری صدا و سیما

ترخیص اقلام دارویی ۴۰۰ میلیون دلاری در ۲ ماه اخیر - ایرنا

ترخیص اقلام دارویی ۴۰۰ میلیون دلاری در ۲ ماه اخیر - ایرنا
محموله دارویی ۴۰۰ میلیون دلاری ترخیص شد - خبرگزاری صدا و سیما

جزئیات ترخیص محموله جدید دارویی از گمرک

جزئیات ترخیص محموله جدید دارویی از گمرک
www.iribnews.ir › اقتصادی › بازاروتجارت

ترخیص محموله جدید دارویی از گمرک+جزئیات - اقتصادنیوز

ترخیص محموله جدید دارویی از گمرک+جزئیات - اقتصادنیوز
محموله دارویی ۴۰۰ میلیون دلاری ترخیص شد. مدیرکل دارو و موارد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از ترخیص حدود ۴۰۰ میلیون دلار اقلام دارویی ...

ببینید: حمله دوباره کارشناس شبکه افق به علی دایی: او قهرمان ملی ما ...

ببینید: حمله دوباره کارشناس شبکه افق به علی دایی: او قهرمان ملی ما ...
ترخیص اقلام دارویی ۴۰۰ میلیون دلاری در ۲ ماه اخیر - ایرنا

جزئیات ترخیص محموله بزرگ آنتی بیوتیک - عصر اقتصاد

جزئیات ترخیص محموله بزرگ آنتی بیوتیک - عصر اقتصاد
www.irna.ir › news › ترخیص-اقلام-دارویی-۴۰۰-میلی...

جزئیات ترخیص محموله جدید دارویی از گمرک - ایسنا

جزئیات ترخیص محموله جدید دارویی از گمرک - ایسنا
پیکان پور درباره اقداماتی که در ۲ ماه اخیر انجام شد، گفت: با توجه به شرایط کشور و کمبودهایی که در ارتباط با یکسری داروهای روتین مانند استامینوفن ...

ترخیص ۱۶ تن مواداولیه تولید آنتی بیوتیک و بیش از یک میلیون ...

ترخیص ۱۶ تن مواداولیه تولید آنتی بیوتیک و بیش از یک میلیون ...
محموله

اقتصادی

اقتصادی
محموله
منبع خبر : iribnews.ir